سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ |۲۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 1, 2024
پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی با موضوع «مواجهه انسان معاصر با عاشورا» دوشنبه شب با معرفی افراد برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه، سیدعلی نقیب، دبیر اجرایی پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی، در آئین اختتامیه این سوگواره که شب گذشته در سالن‌ همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، گزارشی از فرآیند برگزاری این سوگواره ارائه کرد و گفت: سوگواره ملی روضه‌های داستانی تاکنون سه دوره در سطح استانی و از سال گذشته در سطح ملی برگزار شده است.

وی به رشد پنج برابری آثار دریافتی در این دوره از سوگواره نسبت به دوره چهارم اشاره کرد و گفت: در طول مدت اعلام فراخوان تا پایان‌ مهلت دریافت آثار، چهار نشست کارگاهی تخصصی نیز در استان‌های قم، اصفهان و خوزستان برگزار شد که تاثیر زیادی بر افزایش استقبال از سوگواره داشته است.

نقیب با اشاره به اینکه موضوع سوگواره، مواجهه انسان معاصر با عاشورا است، به تاسیس دبیرخانه دائمی داستان دینی در استان قم اشاره کرد که از سال آینده داستان سال دینی را برگزار خواهد کرد.

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی به ایستگاه پایانی رسید + اسامی برگزیدگان

دادمان: در مواجهه با اسرائیل باید همانند شهید نصرالله عمل کرد

در ادامه، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در سخنانی گفت: کار حقیقی در عرصه فرهنگی باید قدم به قدم رشد نموده و متناسب با وضعیت درونی خود فرد جلوه کند.

وی، روضه‌ را در نقطه تام انسان‌سازی و داستانی را در نقطه تام یک داستان دینی برشمرد که پس از شنیدن و مطالعه آن احوالی بر انسان عارض شود که به سبب آن متفاوت‌تر از گذشته‌اش گردد و به زندگی معصومین (ع) نزدیک‌تر شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: چنین روضه و داستان دینی باید بدون ورود به وادی شعارزدگی، سلوک و شیوه زندگی متعالی را به مخاطب ارائه نموده و ظرف وجودی او را پر کند تا به گونه‌ای والاتر از گذشته‌اش زندگی نماید.

دادمان همچنین با اشاره به اینکه دوران نوجوانی هم‌نسلان او با جلوه کردن سیدحسن نصرالله در قامت یک قهرمان حقیقی آغاز شد، افزود: همه وجود ما با دیدن سخنرانی آن شهید در قاب تلویزیون پر از حرارت می‌شد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی شهید سیدحسن نصرالله را قهرمان دوران نوجوانی خود توصیف کرد و گفت: در مواجهه با اسرائیل باید همانند شهید نصرالله عمل کرد.

دادمان با اشاره به احتیاج نسل جدید به قهرمانان و الگوهایی همچون شهید سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: موقعیت داستانی را باید به گونه‌ای ساخت و روایت کرد که مخاطب وقتی وارد آن می‌شود، به یک شیوه‌ی زندگی و مرگ متعالی دست پیدا کند.

قرائت بیانیه هیئت داوران

در بخش بعدی این مراسم، علی‌اصغر عزتی‌پاک، دبیر علمی سوگواره ملی روضه‌های داستانی، بیانیه هیئت داوران این رویداد را قرائت کرد.

وی گفت: رشد چند برابری آثار دریافتی در این دوره از سوگواره در هر دو بخش داستان کوتاه و روایت این بشارت را می‌دهد که در حال رسیدن به چشم‌اندازی جامع در زمینه ادبیات دینی هستیم.

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی به ایستگاه پایانی رسید + اسامی برگزیدگان

نظر دانشجوی فلسطینی درباره شهید سیدحسن نصرالله

مهدی صادق، دانشجوی فلسطینی اهل غزه نیز در سخنانی کوتاه به این نکته اشاره کرد که او و دوستانش در پای سخنرانی‌ها و خط فکری شهید سیدحسن نصرالله تربیت یافته‌اند.

این دانشجوی فلسطینی از اینکه در زمانه‌ای به دنیا آمده که توانسته شخصیت بزرگی همچون شهید سیدحسن نصرالله را درک کند از خداوند سپاسگزاری کرد.

در بخش پایانی آئین اختتامیه پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی، از برگزیدگان این دوره تجلیل شد.

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی به ایستگاه پایانی رسید + اسامی برگزیدگان

اسامی برگزیدگان پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی:

بخش داستان کوتاه:

«مهمان‌های عجیب» اثر سیدمیثم موسویان از همدان

«نخل‌ بند» اثر فائزه‌ چشمه‌سنگی از مشهد مقدس

بخش روایت:

«دست‌ها» اثر سبا نمکی از قم

«مختک» اثر فروغ زال از تهران

شایسته تقدیر در بخش داستان کوتاه:

«شش» اثر عباس مطیع از اصفهان

تقدیر ویژه هیئت داوران:

«رمان ده‌تن» اثر حمید بابایی

در پایان این مراسم از کتاب مجموعه آثار سوگواره ملی روضه‌های داستانی رونمایی به عمل آمد.

همچنین در حین برگزاری این مراسم، سیدعلی قافله‌باشی، هنرمند آئینی،‌ تمثال شهید سیدحسن نصرالله را به تصویر کشید.

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی به ایستگاه پایانی رسید + اسامی برگزیدگان

گفتنی است، سوگواره روضه‌های داستانی،‌ از سال ۱۳۹۹ به صورت استانی به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم،‌ فراخوان خود را اعلام کرد. در فروردین ۱۴۰۳ پنجمین فراخوان این سوگواره در سطح ملی و در دو بخش داستان کوتاه و روایت اعلام گردید. موضوع این دوره از سوگواره نیز «مواجهه انسان معاصر با عاشورا» تعریف شد.

شایان ذکر است که دبیرخانه این سوگواره شاهد ارسال ۵۰ اثر در سال ۱۳۹۹، ۶۰ اثر در سال ۱۴۰۰، ۷۵ اثر در سال ۱۴۰۱، ۱۳۰ اثر در سال ۱۴۰۲ و ۴۰۰ اثر در سال ۱۴۰۳ بوده است.

پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی به ایستگاه پایانی رسید + اسامی برگزیدگان

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha